Man är inte så kaxig på 14,240 feet höjd!

Idag har jag gjort något så "tråkigt" som hajking MEN inte på det vanligaste stället på jorden utan uppe på Mt. Evans. resan dit var ju bara underbar med utsiktet påvägen upp, det ser så fejk ut allting. Vi stannade ungefär halvvägs och hajkade runt en sjö, ni som känner mig kanske vet att jag inte är någon hajking-människa men skyller på att jag bor i Södra Sverige. Vi gick igenom snö, massssa stenar och plaskmark..men jag var lika glad ändå, trodde bara att jag skulle glida ner till vattnet när jag gick i igenom snön på berget men det gick bra.

Mt Evans är det högsta berget i Nord-Colorado där det finns en asfalterad väg enda upp till toppen av berget och såklart körde vi uppåt, man är inte så kaxig när man kommer uppåt på 14,000 feet, ska tilllägga att det inte finns något räcke runt dom kringelikrockvägarna så gäller att hålla sig på sin sida av vägen. Vi såg massa som cyklade upp och även en som joggade och det undra man ju hur dom orkar. Man märkte skillnaden på temperaturen där uppe, 90`F vid början, 55´F i mitten och uppe på toppen var det 45´F.

Jag hade kunnat stanna där uppe hela dagen och bara titta på detta underbara landskap och utsikt, man inse inte hur fint de kan bli förrens man ser det med egna ögon. 

Förresten så såg vi några djur där uppe med som lever i bergen, det var Marmots (såg ut som en bäver), Mountain Goat och Elk (vet inte om det är vanlig älg). Såg självklart jättefina blommor och även blomman som man gör öl utan, tog några fall i fall jag känner för att öppna bryggeri ;)..

Ska ta mig dit någongång till innan jag ska åka hem, det är bara öppet några månader om året, är snö där året runt och ibland för mycket.

Här kommer några underbara bilder från min dag:

P&K Ellen

Kommentarer
Postat av: pappsen

hade gärna fljt med- så fint det är i Colorado !

2011-07-30 @ 08:16:15
Postat av: Anna

Elk är väl om jag inte minns fel en av de största hjort"sorterna" som finns i Nordamerika.

om du menar älg med elg ?? så är älgen bara kallad elk i Europa och moose i Amerika. =)

Men vad vet jag? haha..



Men gud så vackert, hittade precis din blogg och du verkar ha det himla bra på andra sidan atlanten=)

2011-07-30 @ 15:01:52
Postat av: mammsen

"ölblomma" kan ju inte vara en wildflower!

Jätte fina bilder - förstår att det är mycket bättre i verkligheten.

Men kör inte dit själv - kan tänka hur de vägarna ser ut utan räcke.

2011-07-30 @ 19:37:10
Postat av: Trogen följare...

Verkligen underbara bilder!!!

2011-07-31 @ 00:29:31
Postat av: Mia

Men skitabra att du plockade några blommor, du vet ju hur man gör nu :P Bara starta upp när du kommer hem sen!

KRAM



(Elk är förövrigt som en stor hjort, lärt mej lite med en jägar h-pappa ;) )

2011-07-31 @ 03:59:35
URL: http://miaskattberg.blogg.se/
Postat av: Amanda

DIT vill jag också, nästa gång du känner för att hajka där, call me ;)

2011-08-02 @ 05:17:22
URL: http://amandalinusson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0