Sjölunden!


"När du kommer till
Sjölunden, kommer du gå igenom "tullen", väljer ett svenskt namn att använda under din vistelse, och inleda ett nytt äventyr där svenska språket och kulturen firas. Vänlig personal ser till att du känner dig välkommen när du utbyta amerikanska dollar på kronor och träffa din nya stuga kompisar och vänner.


Du kommer att vara upptagen hela dagen svenska språket Village. Varför inte gå med i vår seglarskola ellerprova på vävning eller lära sig spela gitarr? Fira svenska traditioner som midsommar och Sankta Lucia. Vi harmassor av aktiviteter att välja mellan, inklusive kanotpaddling, bastu, målning, dans, brännboll, fotboll, kubb ochkräftskiva . Aktivitet perioder är utspridda under hela dagen så att du kan fördjupa dig i svenska aktiviteter, spel, sport och musik."

Att komma till Sjölunden var nog en underligaste jag kommit till, det var annolunda men ändå så kul att se. Lägret går ut på att amerikanska föräldrar som oftast har något med Sverige att göra (släkten) skickar din barn till Sjölunden för att dom ska få lära sig svenska. Barnen är från 7-18 år (indelat i 2 el. 4 veckor) och det gäller att bara prata svenska. Innan varje lunch har dom matpresentation som dom gör en lite teater och man ska härma vad allt heter, efter varje lunch dom plastlådesången när dom ska samla in all disk, dom har en hemlig ledare varje dag som ska lyssna vem som prata mest svenska och varje dag är det folk som ska vara "supersvenska". Det låter jättetöntigt och det tyckte även jag när jag hörde vad dom gjorde där men när jag kom hit så ändrade jag mig totalt, viiilka härliga människor. Där var killar och tjejer som sjöng och pratade och försökte med sin svenska, alla var jätteduktiga. Alla som var där har ett svenskt namn som dom får välja när dom kommer dit, kul att se vad alla "hette". Under tiden som vi var där så var det pojkar och flickor som tog studenten, dom hade varit där i 4 veckor och dom plugga och fick credits för svenskalektionerna på lägret. Dom hade gjort sin egna studentmössa och hade skyltar.

Sjölunden är ett av många språklägern, det finns Franska, Arabiska, Finska, Norska, Danska, Spanska, Kinesiska m.m och sista dagen innan alla åker hem från lägrena så samlas alla dansa och är en marknad med alla länders godis och souvenirer.

Jag är faccinerad över att folk inte tyckte de va töntigt som vad är, där var killar dom sjöng och dansade, en tjej eller kille i Sverige skulle aldrig ställa upp på sådana saker som dom höll på med på lägret.

Ledarna på lägret är helsvenska, har studerat i Sverige eller har själv varit barn på lägret. Alla var jättetrevliga, träffade 2 svenska killar från Jönköping och Sölvesborg.

Är du sugen på att komma till USA en sommar och lära amerikaner prata svenska så är du rätt person för Sjölunden. När jag var på lägret förra veckan så blev jag mer än sugen att åka dit och jobba, nästa sommar kanske!?


Min lägersäng

Jag utanför sjölunden

Alla väntar på studenterna

flagghissning

Jag och Lucia

proppat med folk

Dunk Tank

Jag och kinisisk katt

Jag och "Marianna"


P&K Ellen

Kommentarer
Postat av: pappsen

så roligt att läsa om allt detta.Och titta på alla bilder. Tror att Anders Olsson gick på Bemidji universitet och spelade hockey där

2011-08-19 @ 08:01:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0