Jul i USA

Bode kanske skriva om min underbara jul här i USA, några dagar försent.

JULAFTON
Vaknade skapligt tidigt, åt lite frukost och försökte känna efter och förstå att det verkligen var julaftonsmorgon. Hade jag varit hemma i Sverige hade man snicksnackat med syskonen och försöka komma på vad man skulle ha för kläder på sig under hela dagen. Pratade med min familj i Sverige på skype, var jättejobbigt eftersom jag skulle så gärna vilja vara hemma hos dom och fira.
Hela dagen gick åt att göra sista på maten (jag försökte iaf hjälpa till), duka, leka med L och jag fick henne till och med att kolla på lite "Kalle Ankas Jul"... eller vem tackar egentligen nej till Tecknat? När väl gästerna kom så var det full rulle, tror vi räknade oss till 16 personer som var runt julbordet. Jag är glad att jag hamnade i en ½ svensk familj då det var svenskt julbord (glögg,köttbullar,janssons,rödbetssallad m.m), till maten drack alla snaps (Herrgårdens och Aquavit) och min hostdad "tvingade" mig att dricka också, första julen jag dricker snaps men som tur väl var så hamnade jag inte dansandes på borden och gjorde bort mig. Jag provade verkligen att äta Ris A´la Malta MEN jag klöktes (som vanligt) och nöjde mig med kakorna istället.
Vid ca 18.00 så knackade det på dörren, det var tomten om hyrts in för kvällen, ingen tomteluva men äkta skägg hade han. Lilla L blev lite rädd för honom men hon visste ju att han hade paketen;). Blev lite rädd när han pratade med alla som hade ett paket i säcken, dvs MIG. Han frågade ut mig och vem jag var och vad jag gillade att göra, om jag hade hittat någon att gifta mig med ännu.... sicken tomte asså.
När han hade gått så var det ganska lugnt resten av kvällen, jag pratade lite med MR över telefon och njöt av min julafton i USA.
Det som var annolunda med julafton är att dom delade bara ut några klappisar eftersom inte alla hade klappar till alla så dom låg kvar där över natten.

L tog kort på mig

Fin servettros

Den ca. 3 m. höga julgranen

mmmm, julbord

Fick låna L´s marriedbarbies

HO HO HO finns det några snälla barn

Jag och Tomten

JULDAGEN
Vaknade tidigt av att jag hörde lilla L skutta omkring på nedervåningen, det var ju dags för julklappsutdelning. Inte hade jag räknat med att jag skulle få några julklappar men visst hade jag varit snäll i år jag också. Tänkte jag skulle visa vad jag fick imorgon (min kamera la av ikväll). Jag hade ju inga julklappar med mig eftersom dom var påväg från Sverige till USA men kom inte i tid och kan säga att dom inte kommit ännu, lite ledsen över de.
När alla hade öppnat färdigt alla paket så klädde vi på oss varma kläder och tog en promenad i skogen, kändes mycket skönt efter all mat man ätit dagen innan. Jag älskar Minnesota då det känns som att gå runt i Sverige, frisk luft och öppet överallt. När vi kom hem igen så åt vi lite lunch, målade lite naglar och det blev en powernap innan vi gjorde oss iordning och åkte på kvällen aktivitet, BIO.
Om traditionen i Sverige är att FESTA på juldagen så är det att gå på BIO i usa och det var ju skönt eftersom man mådde ju bra dagen efter eftersom man inte var bakfull som alla troligen var i Sverige dagen efter juldagen. Vi kollade iallafall på Sherlock Holmes, jag har inte sett första filmen det var shit the same. Jag kan ju säga att jag blev KÄR i filmen, gud va bra den var och ROLIG. Efter bion åkte vi hem och åt rester från gårdagen, var inte fel det. Satt och pratade resten av kvällen innan det var dags att sova, var en tidigt morgon dagen efter.

rolig mugg som J´s mamma fick

Promenad

L kan själv!

ANNANDAGEN
Började vår resa hem till Colorado igen, 07.00 lämnade vi Minneapolis. 14 h resa hem, blev många stopp så var ganska lungt men mina knän gjorde lite ont efter några timmar i bilen. Kom hem vid 21.00, ganska skönt att sova i sin egen säng igen även om J´s systers säng var skön, =P.


Min jul har varit underbar här i USA, även om jag saknade min familj i Sverige så blev jag omhändetagen här i USA av min hostfamily och alla andra som var med och firade julen med oss. Alla fina klappar som jag fick, är jag verkligen värd de?! tydligen!

P&K Ellen

Kommentarer
Postat av: pappsen

Roligt att läsa om din jul- fast vi saknade dej här hemma :(

2011-12-29 @ 07:45:27
Postat av: rebecac

Åh ad glad jag blir!!!! :)



Du får shoppe loss när du kommer hem :) :)

2012-01-01 @ 14:33:49
URL: http://rebfre.se
Postat av: E

Har du hittat någon att gifta dig med då? Som tomten frågade...

2012-01-02 @ 23:33:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0